Dansk som andetsprog på Gl. Lindholm skole
I Aalborg Kommune har vi fået en ny model for skolebørn, der er tosprogede.
Formålet med den nye model er bedre integration af udenlandske borgere, herunder flygtninge, samt at udenlandske børn og unge bliver integreret i lokalsamfundet og i de lokale børnefællesskaber.
Den nye tosprogede model er beskrevet på 10 forskellige sprog. Læs mere om den nye tosprogede model ved at klikke på et af nedenstående links:
Link (PDF-Format) | Sprog | Dato |
---|---|---|
Forældrebrev til tosprogede børn | Dansk | Marts 2017 |
Parent letter for bilingual children | Engelsk | Marts 2017 |
نامه والدین برای کودکان دو زبانه | Farsi | Marts 2017 |
Nameya dêûbav ji bo zarokên duzimanî | Kurdisk kurmanji | Marts 2017 |
Warqad waalidka loogu talagalay carruurta laba luqadoodlaha ah | Somalisk | Marts 2017 |
ናይ ክልተ ቋንቋ መዳሪ ዝኾኑ ቆልዑ ናይ ወላዲ Mail. | Tigrinya | Marts 2017 |
İki dilli çocuklar için ana mektup | Tyrkisk | Marts 2017 |
Grønlandsk | Marts 2017 | |
نموذج جديد للتلاميذ مزدوجى اللغة | Arabisk | Marts 2017 |
شێوازێکی نوێی کارکردن بۆ ئەو منداڵانەی کە زمانی دایکیان دانیمارکی نیە | Kurdisk sorani | Marts 2017 |
n/a | Russisk | Marts 2017 |
Alle tosprogede elever skal undervises i dansk som andetsprog. Undervisningen i dansk som andetsprog er en dimension i alle fag.
Tosprogede elever er elever, hvor begge forældre har et andet modersmål end dansk.
Til tosprogede elever med særlige behov kan søges om yderligere støtte i dansk som andetsprog. Timerne gives i form af ekstra støtte i klassen eller støtte på små hold efter endt skoletid.
Formålet med undervisningen i dansk som andetsprog er, at tosprogede elever på baggrund af deres samlede sproglige og kulturelle forudsætninger tilegner sig færdigheder i at forstå og anvende talt og skrevet dansk. Undervisningen skal styrke elevernes lyst til at bruge dansk, og den skal udvikle deres bevidsthed om sprog og sprogtilegnelse og om dansk kultur.
Undervisningen skal knyttes tæt til skolens øvrige fag.
Undervisningen skal lede frem mod, at eleverne tilegner sig kundskaber og færdigheder, der sætter dem i stand til at forstå talt dansk, udtrykke sig hensigtsmæssigt og flydende i et sammenhængende sprog, udtrykke tanker og personlige erfaringer, forstå hovedindholdet af lyd- og billedmedieproduktioner, fremlægge og redegøre for viden og deltage i samtaler og diskussioner om personlige, kulturelle og samfundsmæssige emner.
Tokulturel klasse: Starter mindst 5 elever med samme modersmål i børnehaveklassen, hvor alle vurderes at have behov for støtte på deres modersmål, oprettes en tokulturel klassen, hertil knyttes en ekstra lærer, der taler børnenes modersmål. Den tokulturelle klasse kan fortsætte med modersmålsstøtte til og med 3. klasse, hvis der er behov.