IT-vejledning: Regler og ansvar for brug af skolens computere

REGLER OG ANSVAR FOR BRUG AF GL. LINDHOLM SKOLES COMPUTERE OG PERSONLIGE ENHEDER

Forord:

Vi har på Gl. Lindholm Skole et stort udlån af computere og chromebooks (bærbare/tablets), herudover har vi personlige enheder fra 1. kl. til 9. kl.

Udgifter til reparation af computerudstyr er kolossale. Udstyr, der går i stykker ved simpel eller grov uagtsomhed, søger vi at få erstattet af børn/forældre selv – for sådan er lovgivningen nu engang. Det er ikke populært blandt hverken forældre eller børn. Tit slår vi halv skade.Hensigtsmæssig adfærd omkring brug af og transport af computere.

Vi forsøger hårdt at ændre uhensigtsmæssig adfærd omkring brug af og transport af computere. Nedenstående regler skal til enhver tid overholdes af eleverne, og vi forventer, at hjemmene bakker op herom og ligeledes forsøger at give børnene fornuftige vaner omkring brug af IT. Hermed minimeres risikoen for ødelagt udstyr og risiko for erstatningskrav. Skal skolen bruge ekstra mange penge af egen lomme på at reparere udstyr, går pengene fra konti, som ellers kunne have gjort noget godt for undervisningen og børnene. Der er kun de penge, der er, til at drive skole for.

Regler for brug af, transport af og adfærd omkring computere/tablets m.m.:

1.  Alle elever med personlig enhed har oprindeligt fået udleveret et neoprensleeve til transport af pc. Neoprensleevet Computerudstyr skal behandles varsomtbeskytter mod slag og stød, foruden i et vist omfang mod vand. Pc’en må ikke ligge løst i tasken, men skal transporteres i lukket neoprensleeve. Mister man sit neopren-sleeve, kan man købe sig et nyt, men sker det kun sjældent, kan man også gå ned til IT og få et andet (brugt). Garantien fra leverandøren bortfalder som regel på  ramponerede pc’er.

2.  Computerudstyr skal behandles varsomt. Undlad at løbe med computere, svinge med dem, skubbe til hinanden, mens I bærer computerudstyr, eller har det tæt på.

3.  Bærbare og tablets skal altid transporteres sammenklappet. Løft med 2 hænder og hold godt fast. Vær opmærksom på dine omgivelser.[1]

4.  Åbning/lukning af skærmlåg på bærbar: Vær ALTID forsigtig. Undlad at ”klappe” låget i. Undlad at ”flå” låget op. Tag ikke fat ude i hjørnet af Åbnes forsigtigt. skærmen, når du skal åbne/lukke låget, men tag fat i midten af skærmkanten foroven. Bærbare kan få skæv-vredet deres hængsler ved gentagen forkert åbning/lukning. Undlad at åbne en skærm mere end hængslet er beregnet til. Når hængslet yder modstand, kan skærmen ikke åbnes yderligere uden at forårsage ødelæggelse. Husk at pc’en skal holde i mange år.

5.  Lad være med at pille i tasterne. Dette turde sige sig selv, men det er altså forekommet mange gange. Hopper en tast af ved et uheld, så gem den og alle dele til den i en pose og kom ned til it-vejlederen med det hurtigst muligt. Så er det muligt, at det kan repareres, uden at eleven skal betale nyt tastatur.

6.  Tænk over hvor du stiller udstyret. Undlad at stable udstyr så der er risiko for, at det vælter. Dette gælder selvfølgelig også oven på éns bøger på bordet eller ud over kanten af bordet…

7.  Undlad at lægge ting oven på tastaturet/computeren, mens den er opslået. Det er let at glemme et viskelæder eller Undlad at stable...en blyant, når man lukker låget i, og hvis man så ovenikøbet klapper låget i, er det helt sikkert, at der vil opstå en trykskade på skærmen.

8.  Undlad at løfte computeren i låget alene. Det er en unaturlig belastning for display-delen.

9. Sørg for at computeren er fuldt opladt til hver ny skoledag, så vi mest muligt kan undgå at skulle lade den op i løbet af skoledagen. Hvis computeren skal til opladning midtvejs på dagen, sørg så for at ledninger ikke ligger henover gulvet, så man kan vælte i dem og derved måske trække computeren ned eller ødelægge opladeporten. Man må sørge for at oplade i en pause på en ”opladestation”, hvor ledninger og stikdåser er placeret fornuftigt i forhold til færdsel i klassen (f.eks. ovenpå et køleskab).

10. Væske i nærheden af computere er en dårlig cocktail. Undlad at have vand, cola eller anden væske ved siden af computeren. Er uheldet ude, kan computeren blive totalskadet. Væskeskader kan ses på bundkort, da væsken danner skjolder. Garantien bortfalder, når teknikere fra Dell, HP, Lenovo, Acer etc. opdager skjolder. Selvom væsken ikke i første omgang ødelægger computeren, kan den arbejde videre og elektriske komponenter kan ødelægges ved simpel korrosion over tid.

Hjælp din skole med at være en god skole med en god økonomi!

V.h. IT-vejlederen, Jakob Mørk Larsen (JL) og skolelederen, Henrik Hiis (HH)

Rev. december 2022

[1] Man bliver draget til ansvar, hvis man taber computeren, fordi man lige skulle skrive noget/se noget på skærmen, mens man kom gående hen ad gangen med den – af to grunde: 1. Man er uagtsom. 2. Computeren er ikke klappet sammen, og man har ikke godt nok fat i den. Man må altså gøre sit arbejde færdig, inden transporten startes!